Organisatie

Heemkundevereniging Vessem, Wintelre en Knegsel heeft haar taken onderverdeeld naar bestuurlijke taken, de diverse werkgroepen en de naar ad-hoc commissies en overlegstructuren.

De dagelijkse organisatie van de vereniging ligt bij het bestuur.
Het bestuur van de Heemkundevereniging bestaat uit de volgende personen:

Taak Naam email-adres Telefoonnummer
Vacature

Naast de bestuurlijke taken organiseren de heren Ad de Vooght en Jos Mijs de ledenactiviteiten van onze vereniging.

Werkgroepen

Werkgroepen zijn/worden opgericht om het bestuur te ontlasten van haar taken maar ook om de betrokkenheid van leden te vergroten.

Binnen de vereniging zijn drie actieve werkgroepen actief, te weten:

1. Werkgroep Heemzolder
  2. Werkgroep foto- en film
  3. Werkgroep website

De werkgroepen worden gevormd door onze eigen leden.

1. Werkgroep Heemzolder
    De leden van deze werkgroep zorgen heel trouw, dat de Heemzolder ieder woensdagmiddag van 13.30 uur tot 16.00 uur open is voor publiek. Belangstellenden worden hartelijk welkom geheten en dien gevraagd van deskundig advies voorzien. Verder is de zolder voor groepen ook buiten deze tijden op aanvraag te bezoeken.
    Op de Heemzolder worden leden, bezoekers en andere geïnteresseerden door leden van de werkgroep ontvangen en zij wijzen bezoekers op de mogelijkheden van de Heemzolder. Ook wordt er uitleg gegeven over de aanwezige heemkundige objecten, zoals:
    •    steentijd- en ijzertijdvondsten;
    •    het schaalmodel van de middeleeuwse boerderij Maaskant 5 te Vessem (uit 1390);
    •    kadasterkaart 1832;
    •    collecties tijdschriften;
    •    bidprentjes en -kaarten;
    •    privé collecties Lieberton en van Van Herk;
    •    enzovoorts.

2. Werkgroep foto- en film
    De leden van de groep zijn bezig met digitaliseren van oude foto’s en films, waarbij de nadruk licht op de historische films uit het verleden van onze drie kerkdorpen.
    Met enige regelmaat worden door deze werkgroep voorstellingen van oude films gegeven bij diverse doelgroepen.

3. Werkgroep website
    In samenspraak met de webmaster wordt vanuit deze werkgroep de content voor de website aangeleverd en bijgehouden.

Ad-hoc commissie en overlegstructuren
Een afvaardiging van onze vereniging woonde gedurende het jaar de besprekingen bij over de archeologische werkgroepen uit de Gemeente Eersel. Hierbij komen allerlei lopende zaken en thema’s aan de orde, die mogelijk ook interessant zijn voor onze vereniging.
In de afgelopen perioden zijn in Vessem eb Wintelre diverse wandelroutes tot stand gekomen, waaronder de Vessemse Ommetjes en Wintelrese Ommetjes. Hiertoe heeft onze vereniging archeologische en cultuurhistorische achtergrond informatie geleverd. Daarnaast is de vereniging betrokken bij herinrichtingsvoorstellen inzake beekdal Kleine Beerze en het plaatsen van het oude Tabernakel in de Vessemse kerk.

Jaarverslag
Jaarlijks wordt aan het einde van het kalenderjaar door het bestuur een jaaverslag opgemaakt. In het jaarverslag wordt een terugbliek gemaakt op wat het jaar voor onze vereniging heeft gebracht.

Afdrukken E-mail