Boeken V1

De heemkundevereniging heeft inmiddels diverse boeken uitgegeven. Hieronder vindt u een overzicht van de uitgaven. Heeft u belangstelling voor een van deze uitgaven ga dan naar  het  bestelformulier.

Hier volgt de lijst van uitgegeven boeken:

Wentersel vruuger door Jos van der Heyden Ons Vessem Kom een pijpke buurten
Wentersel vruuger
Verzameling van foto's 1895-1960
410 bladzijden

Ons Vessem 1889-1979
Verzameling van ongeveer 800 foto's
192 bladzijden
(UITVERKOCHT)
Kom een pijpke buurten.
Achtergronden en geschiedenis van kleipijpen gevonden in Vessem, Wintelre en Knegsel
1985, 13 bladzijden.
Publicaties:
Omslag Omschrijving Bestellen
Mam kiék eine Focke Woerf

Een terugblik op de Tweede Wereldoorlog

Mat Theunissen, woonachtig in Vessem, heeft een boek geschreven over zijn jeugd in Midden-Limburg.
Het boek 'Mam, kiék eine Focke Woerf' is gebaseerd op de jeugdherinneringen van Mat Theunissen uit de laatste episode van de Tweede Wereldoorlog. Daar de schrijver in 1939 is geboren en maar vijf jaar oud is als het allemaal gebeurt, heeft hij slechts korte en vaak onvolledige herinneringen uit die tijd. Om tot een lopend verhaal te komen, heeft hij deze fragmentarische beelden aangevuld met herinneringen en gegevens van anderen. Oudere broers en zussen en andere betrokkenen zijn geïnterviewd. Literatuur van landelijke en locale geschiedschrijvers, krantenartikelen en brieven zijn bestudeerd.
Het oorlogsverhaal begint in november 1944 als het gezin Theunissen uit hun boerderij op de oostelijke Maasoever wordt verjaagd door Engels granaatvuur vanaf de overzijde van de Maas. De eerste evacuatie van Ool naar Merum van het gezin Theunissen en hun levende have wordt gevolgd door nieuwe verplaatsingen. Een deel van het gezin gaat naar Melick maar keert terug naar Merum als het er naar uitziet dat de bevrijding hier nabij is. De geallieerden troepen zijn dan Merum tot minder dan 1 kilometer genaderd. De Duitsers besluiten op 14 februari 1945 alsnog de overgebleven inwoners van Merum en Herten te verjagen en via Roermond bereiken de vluchtelingen lopend de Duitse plaats Brüggen. Hier moeten ze zien te overleven onder zeer slechte omstandigheden. Als de Duitsers voldoende vluchtelingen hebben verzameld, worden ze in een goederentrein gezet die dwars door het Duitse Ruhrgebied rijdt, bij Enschedé weer Nederland bereikt en bij Raalte wordt opgemerkt door Engelse jagers. De paniek is groot als de vliegtuigen met boordwapens en bommen de trein aanvallen. Er vallen doden en gewonden. De vluchtelingen springen uit de trein en zoeken dekking. Als de beschieting voorbij is, worden de slachtoffers naar Raalte afgevoerd. De gewonden worden in Raalte en Deventer verpleegd; de overigen maken hun treinreis naar Friesland af. Na een kort verblijf in de opvangplaats Buitenpost wordt het gezin Theunissen ondergebracht bij twee Friese gastgezinnen in Surhuisterveen. Hier komen ze enigszins tot rust dank zij de goede zorgen van de Friezen. Einde mei 1945 keert het gezin Theunissen terug in hun woonplaats Ool-Herten. Het herstel van de vernielde boerderij kan beginnen.

Mat Theunissen. "Mam, kiék eine Focke Woerf" heeft als ondertitel "Oorlogsherinneringen van een vijfjarige". Het is een boek van 112 bladzijden met 50 afbeeldingen.

Het boek kan besteld worden bij de schrijver: M.J.J. Theunissen, Postels Huufke 18, 5512 AV te Vessem of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

De prijs bedraagt 10,- Euro (excl. 3,- Euro verzendkosten)

ToreBinnen

Als het regent zetten wij ‘d’n tôore’ binnen
Content: Het is een historisch boek over Knegsel, waardoor in woord en beeld diverse ontwikkelingen en veranderingen in Knegsel vanaf 1900 beschreven staan. In dit met veel foto’s geïllustreerde boek wordt aandacht besteed aan zo verschillende aspecten als Landbouw en Landschap, Kerk en school, Historie en tradities, Voorzieningen en middenstand en tenslotte aan de Verenigingen.
Inhoud:
• Knegsel rond het jaar 1900
• Landbouw en landschap – Historische elementen in het landschap – Langs de meetlat – De grote ontginningen – De afdeling Knegsel van de Boerenbond – De Jonge Boerenstand – Rijvereniging Sint Antonius Abt – Van boerin tot huisvrouw – Van Rooms Katholieke Boerinnenbond naar KVO – Het varken op de ‘leer’ – Door mechanisatie naar hogere opbrengst – Dorsvlegels, dorskasten en combines – Ruilverkaveling: de natuur in gevaar? – Hoog bezoek in de droge zomer van 1976
• Kerk en school – Knegselse pastoors in tijden van verandering – De taken en bevoegdheden van het kerkbestuur nemen toe – Heilige Antonius Abt, bid voor ons – Knegsel zingt – Van armenzorg naar gemeenschapswerk – Het onderwijs wordt steeds belangrijker – Vraag het maar aan meester Gijbels.
• Historie en tradities – De periode 1900-1940: Knegsel komt in het nieuws – Knegsel brandt – De Burgerwacht: wapengekletter op de hei – Donkere jaren: 1940-1945 – Namen vertellen een verhaal – Trouwen of niet-trouwen – De rol van de buurt bij begraven en rouwen – Van jong overlijden naar een gezonde oude dag – Volksgebruiken en legenden.
• Voorzieningen en middenstand – Van Olielamp naar Knegsel Allicht – Vroeg of laat leiden alle wegen naar Knegsel – Knegsel ontdekt als woondorp – Over herbergen, tapperijen en cafés – De Leenhoef: de huiskamer van het dorp – Kruideniers en verdere negotie – Neutkens: Knegselse ondernemers – Van Buul: Knegselse ondernemers – Van de Ven: Knegselse ondernemers.
• Verenigingen – Gilde Sint Monulphus en Gondulphus – Van vastenaovond tot Carnaval – De Jagersvereniging Knegsel – Knegselse Boys: veel spelers achter de bal – Fortuna gooit al 50 jaar de bal in de korf – Heide Echo is niet meer weg te denken – De Katholieke Bond van Oudereen is nog jong – Van JOC naar Theatergezelschap ’t Ros – Bij de Stichting Jeugdbelangen staat het kind centraal.

Auteurs: Mia Geerts-van Dooren; Riek van Ham-Gijbels; Frans Klaasen; Mat Theunissen
Uitgave: Heemkundevereniging 'De Hooge Dorpen' Vessem Wintelre Knegsel, 2007
Aantal pagina's: 335 bladzijden
Rubriek: Heemkunde algemeen / regio De Kempen / Knegsel
Periode: 1ste helft 1900 tot 2007
Prijs € 15 euro, exclusief verzend- en verpakkingskosten.
ISBN: 978-90-77747-17-9 | NUR: 520 (regionalia algemeen)
Prijs: € 15,00 (exclusief verzend- en verpakkingskosten)

U kunt dit boek bestellen bij Heemkundevereniging De Hooge Dorpen. Zie de bestel pagina
Gewone mensen

Gewone mensen, ongewone tijden: Het leven van alleman in oorlogstijd in Vessem, Wintelre en Knegsel
Content: Uit Ten geleide: Dit boekje gaat niet over de opmars van de troepen, over bombardementen of invasies, over krijgstechnieken en -tactieken. Die geschiedenis hebben we immers al eens beschreven in ons boek “Vessem, Wintelre en Knegsel mei 1940-sept. 1944”, uitgave van de Heemkundevereniging De Hooge Dorpen. We hebben wèl ons oor te luisteren gelegd bij de mensen die zich hun oorlogsjaren herinneren. Zo mogelijk hebben we de vertellers zelf hun verhaal laten opschrijven, met al hun emoties, angst en verlangens en -wellicht- in de loop van zoveel jaren vergroeide herinneringen. Dit boekje brengt derhalve, naast enige dagboekfragmenten en korte krantenknipsels, het collectieve geheugen van de gewone mensen in oorlogstijd tot nieuw leven. Opdat hun ervaringen en indrukken niet vergeten worden, opdat die niet uit de ‘officiële’ geschiedschrijving worden gestoten.
Inhoud: Zo herinner ik me de Duitse inval (1)- Hendrik Klaassen wil terug naar Knegsel – Het laatste gevecht van soldaat Jack Smulders – Niet alleen mijn fiets… – Zo herinner ik mij de Duitse inval (2) – Paarden in ‘Duitse dienst’ – Tekens van toen – Knegelse meisjes op het vinkentouw – De ‘geleende’ fiets – Het leven van een onderduiker – Oorlogliedjes – Steun aan de goede zaak – De avond(t)uren van de luchtbescherming – Klein Antwerpen – De zelfverzorger in oorlogstijd – Scharreleieren in Wintelre te koop – Razzia in Knegsel – Zo herinner ik me de Duitse inval (3) – Verschrikkelijke dagen – Camilla Visschers beschrijft de bevrijding – De goede weg nemen – Ondergedoken wijn in Wintelre – Dat wij hen mogen gedenken – Soldatenkerkhof – Verwaaid volk – Vessem: Tussen bevrijding en vrede – In memoriam burgemeester Jan Smulders – Oorlogje spelen – Een melkbus met verrassende inhoud – Bevrijdingsfeesten – De kerkklokken van Vessem – Een vreemde vogel in Knegsel – Kaderstukjes.
Auteurs / redactie: A.P.G. Lieberom en M.J.J. Theunissen
Uitgave: Heemkundevereniging 'De Hooge Dorpen' Vessem Wintelre Knegsel, eerste druk 1994 (tweede druk 2005)
Aantal pagina's: 122 bladzijden
Rubriek: Algemene geschiedenis, Cultuurgeschiedenis, Economische en sociale geschiedenis, en Sociale groepen en groeperingen / regio De Kempen / Vessem, Wintelre en Knegsel
Periode: Tweede Wereldoorlog - 1940 tot 1945
Prijs: € 6,00 (exclusief verzend- en verpakkingskosten)

Dit boekje is verkrijgbaar bij de Jacobushoeve in Vessem voor € 6,-

700 jaar Vessem, Wintelre, Knegsel

De Hooge Dorpen: 700 jaar Vessem, Wintelre, Knegsel
Content: De Hooge Dorpen 700 jaar Vessem-Wintelre-Knegsel. De gemeente Vessem, Wintelre en Knegsel staat bij velen bekend als een welvarende agrarische gemeenschap met fraaie natuur en recreatiegebieden, uitgestrekte bossen, ruim opgezette woonwijken en een bloeiend verenigingsleven. Velen weten echter niet, dat deze karakteristiek-kempische plattelandsgemeente een boeiend verleden heeft waarover veel te vertellen is. In deze jubileumuitgave wordt daarin een beeld geschetst.
Het boek bevat onder meer verhalen over:
• Vessem in de prehistorie
• De oudste boerderij tot nu toe in Vessem ontdekt
• Kleipijpen gevonden op akkers in Vessem, Wintelre en Knegsel
• Kerk: Een halve eeuw reformatie in de "Hooge Dorpen" (1648-1702), De kerken in de gemeente Vessem, Graven naar het verleden van Wintelre : de kerk in de kerkhei, De pastoors van Vessem, Wintelre en Knegsel voor 1648, Wederwaardigheden van de R.K. Kerk van de HH. Monulphus en Gondulphus te Knegsel vanaf 1648 en Kafarnaüm
• Gilden: Gilde St. Monulphus en Gondulphus in Knegsel, het Gilde Sint Lambertus in Vessem en Gilde van Onze Lieve Vrouw en van de Heilige Willibrordus in Wintelre
• Harmoniën en fanfares: Van harmonie St. Cecilia Vessem naar fanfare en drumband St. Cecilia, 'n Duik in het verleden van fanfare/drumband "St. Willibrordus" Wintelre en Historisch overzicht fanfare- en tamboerkorps "Heide-Echo", Knegsel
• Oorlogen: Oorlog aan het einde van de zeventiende eeuw, Hollandse militairen in de Hooge Dorpen en De bevrijding van Vessem, Wintelre en Knegsel
• Landschappen, bodem en wegen: ".. de wustine van Wyntelre ende Vessem", Vessem halfweg de rit (1642) : over een rekening van 350 jaar geleden en Gemeente Vessem c.a.in cijfers, Het ontstaan van de bodem en het landschap, Historische wallen in Knegsel en Oude banen en wegen in de gemeente Vessem c.a.
• Veranderd dorpsbeeld : Vessem, Wintelre, Knegsel

Auteurs: J. van den Biggelaar; H. van Bruggen; J. van der Heyden; M. van Oosterhout; N. Rempkens
Uitgave: Heemkundevereniging 'De Hooge Dorpen' Vessem Wintelre Knegsel, 1993
Aantal pagina's: 246 bladzijden
Rubriek: Heemkunde algemeen / regio De Kempen / Vessem, Wintelre en Knegsel
Prijs: € 11,00 (exclusief verzend- en verpakkingskosten)

Venster op het verleden

Venster op het verleden: 20 jaar heemkunde in Vessem, Wintelre en Knegsel
Content:
• De Hooge Dorpen : twintig jaar heemkunde in Vessem, Wintelre en Knegsel
• De gemeenteraad van Vessem, Wintelre en Knegsel
• De gemeentelijke monumentenlijst van Vessem, Wintelre en Knegsel
• Post tribulationes multas et malas : drie eeuwen lager onderwijs voor Knegselnaren
• Catharina Beersmans en haar dochters, beroemde actrices met Vessemse voorouders
• Willibrordi ex Vessem
• Het privilege van den Eijck
• De onderlinge verhouding van de Hooge Dorpen in de Franse tijd : toelichting bij een onbekend kaartje van Hendrik Verhees uit 1812
• Korte geschiedenis van de tienden in de Hooge Dorpen
• De schuurkerken in de Hooge Dorpen
• De Vessemse ambtenarenfamilie Mijs (Verhagen)
• "Een wonderlijck ende noijt gehoort appoinctement" : Hoe Dirk Topsuit Knegsel de rechtsgang in de Kempen wist te beïnvloeden
• De verhouding van de 'parochies' Vessem, Wintelre en Knegsel tot Oirschot.
• Romeinse vondsten uit Knegsel
• Heuvels in zicht : restanten van begrafenisrituelen uit de Bronstijd op Vessems grondgebied

Auteurs: J. van den Biggelaar, N. Rempkens, M.J.J. Theunissen, A. van Houdt, H. Raijmakers, A.P.G. Lieberom, P. Beersmans, A. Willebrords, J.W. Hagen, H. Vera, J.P.J. Lijten, J. Prins, en L. Theunissen.

Uitgave: Heemkundevereniging 'De Hooge Dorpen' Vessem Wintelre Knegsel, 1998
Aantal pagina's: 264 bladzijden
Rubriek: Heemkunde algemeen / regio De Kempen / Vessem, Wintelre en Knegsel
Prijs: € 11,00 (exclusief verzend- en verpakkingskosten)