Bijeenkomst genealogie

Graag nodigen wij  iedereen uit voor de  bijeenkomst onder de titel:

"Bijeenkomst genealogie"

Datum: woensdag 9 oktober 2019.
Inleider:  Bestuur hooge Dorpen

De meeste mensen weten wel waar hun vader en moeder zijn geboren. Maar waar hun opa’s en oma’s zijn geboren word al iets lastiger. In bijna elk gezin is wel iemand die meer wil weten over zijn of haar voorouders. Men vraagt aan opa of oma of zij er iets over kunnen vertellen, en vaak komen er dan oude foto’s en bidprentjes tevoorschijn. Of men gaat mee naar het kerkhof en bezoekt het graf van een voorouder.

Tegenwoordig zijn veel mensen vaardig met de computer en zoeken dan naar de diverse relaties aangaande hun stamboom. Ook zijn er verenigingen die zich speciaal ook bezig houden met genealogie. Een van die verenigingen is Heemkundevereniging ‘De Hooge Dorpen’. Binnen deze vereniging zijn er verschillende personen die zich al jaren bezig houden met de familie geschiedenis van de diverse families die in de dorpen Vessem Wintelre en Knegsel woonden, leefden en werkten.

De Hooge Dorpen maken gebruik van div. bestanden welke iets laten weten over de mensen uit deze dorpen. Een voorbeeld hiervan zijn de kadastrale gegevens vanaf 1832 begin van het kadaster Hierin staan aangegeven wie er waar in het dorp woonden en bezittingen hadden. Ook de doop, trouw en begraafboeken van onze dorpen zijn in copy aanwezig en ook digitaal zijn er verschillende bestanden beschikbaar.

Onze verzameling oude foto’s van de drie dorpen geven een aardig overzicht over wie wat en waar. In deze verzameling hebben we ook foto’s van de begraafplaatsen van de drie dorpen.
Een van de oudste grafmonumenten op het kerkhof is die van Ludovicus Wouters en zijn vrouw Cornelia van de Huijgevoort. Wie was dit, waar woonde zij, en waar zijn ze geboren. Wat is de relatie van hen met Adielle Hoynck van Papendrecht.

Vragen die alleen door onderzoek naar afstammelingen kunnen worden beantwoord. Heeft U ook interesse in uw relatie met Vessem Wintelre of Knegsel, of wie woonde er eerder in uw huis, of van wie was de grond waarop jij nu woont vragen die opgelost kunnen worden, om je stamboom of je familie onderzoek te versterken en nieuwe vragen opwerpen?

Op woensdagavond 9 oktober 2019 om 20.00 uur houden wij een bijeenkomst op de Jacobushoeve te Vessem voor diegene in onze gemeenschap die zich bezig houden met familiegeschiedenis (Genealogie) of verzamelen van foto’s of bidprentjes van personen uit onze drie dorpen.

Graag heten wij U welkom op deze avond. Leden en niet leden van onze vereniging zijn welkom.
Kees Huybers, voorzitter / secretaris De Hooge Dorpen