• Vereniging

Lezing ""Zuidoost-Brabant bevrijd: het Geallieerde Perspectief"

Beste Heemkundeleden,

Graag nodigen wij jullie allen uit voor de laatste lezing van dit jaar, onder de titel:

"Zuidoost-Brabant bevrijd: het Geallieerde Perspectief"

Datum: dinsdag 13 november 2018.
Aanvang: 20.00 uur.
Locatie: Jacobushoeve, Vessem.
Inleider: Prof. dr. Wim Klinkert

Op 21 september bevrijdden de Royal Welsh Fusilliers Vessem, Wintelre en omgeving. Hun optreden had een direct verband met de operatie Market Garden, die vier dagen eerder van start was gegaan. Daardoor is onze bevrijding verbonden aan de meest riskante en ook de meest omstreden operatie van maarschalk Montgommery aan het Westfront. Welke rol speelde de regio Zuidoost-Brabant in de Britse planning en het optreden van de Britten? Hoe moeten we deze troepen beoordelen, na hun lange tocht door Frankrijk en België? Welk belang hechtte de Duitse legerleiding aan de regio? Door de gevechten in een wat breder verband te plaatsen, probeert onze inleider duidelijk te maken wat er zich toen in onze streken afspeelde, waardoor de strijd zo’n grillig verloop had.

Wim Klinkert studeerde geschiedenis aan de Universiteit Leiden en trad na zijn afstuderen direct in dienst bij de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Al snel klom hij daar op tot hoofddocent militaire geschiedenis. Sinds 2016 werkt hij daar als hoogleraar militaire geschiedenis. Daarnaast is hij sedert 2017 deeltijd hoogleraar in het zelfde vak aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn specialiteit is Nederlandse militaire geschiedenis voor het tijdvak 1870 - 1945. Verder schreef hij een aantal boeken over de geschiedenis van het militair onderwijs, de bevrijding van Nederland 1944 – 1945 en over de neutraliteit en de eerste Wereldoorlog

We krijgen op deze avond weer een inkijkje op onze bevrijding in het najaar van 1944 , waarbij er vanuit andere, verassende invalshoeken naar gekeken zal worden.

Graag prijzen we dan ook deze inleiding bij alle leden en andere geïnteresseerde aan.

Marcel van Hest, namens het
bestuur van “De Hooge Dorpen”

Heemkunde vereniging De Hooge Dorpen

• IBAN : NL24RABO0107044846