Archeowandeling 2018

Uitnodiging voor een actieve archeologische wandeling

Datum: zaterdag 13 oktober 2018.
Aanvangstijd: 13.00 tot 16.00 uur.
Vertrekplaats: Bij het Geitenboerke, Toterfout 13a
Begeleiders: Liesbeth & MatTheunissen.

Op zaterdag 13 oktober vanaf 13:00 uur vindt er in de bossen van Toterfout een grafheuvelfestijn plaats. Het grafheuvelfestijn is een van de vele activiteiten die in het kader van de Nationale Archeologiedagen wordt georganiseerd. Op verschillende plekken kunnen jong én oud ervaren wat grafheuvels zijn.

In de bossen van Toterfout liggen grafheuvels die 3500 jaar geleden zijn opgeworpen. Archeologen hebben deze heuvels onderzocht waardoor we veel weten over het grafritueel van toen. Welke personen zijn daar begraven? Hoe zijn de paalkransen opgericht? Kunnen we ze nu nog oprichten en waar moeten we dan op letten? Waar woonden de boerengemeenschappen eigenlijk? Door te wandelen langs een uitgezette route stap je als ware het verleden in. Bij de start en op twee andere plekken kom je vertellers tegen die laten zien hoe het toen was. Deze dag wordt voorbereid door een werkgroep waar Ine Boermans, Marieke van der Wilk, Wim van Dooren, Liesbeth Theunissen en Mat Theunissen deel van uitmaken.

We verwelkomen graag ouders en grootouders met hun kinderen en/of kleinkinderen. Speciaal voor kinderen is er een prijsvraag bedacht. Door het invullen van een vragenlijst of het kleuren van een grafheuvelplaat kun je kans maken op een leuke prijs: een echte archeoloog in de klas!
Tussen 13:00 en 16:00 is iedereen van harte welkom op eigen tempo het parcours af te lopen en de grafheuvels met nieuwe ogen te bewonderen. Naar schatting duurt de rondwandeling ca. 1.5 uur. Vooraf aanmelden is niet nodig. Bij het Geitenboerke, Toterfout 13a, is de start. De deelname is gratis.

Namens de voorbereidingsgroep, Liesbeth en Mat Theunissen