Lezing "Zuidelijke Patavia-route op de Peutingerkaart"

Graag nodig ik alle belangstellenden uit voor onze derde lezing van het jaar onder de titel:

"Zuidelijke Patavia-route op de Peutingerkaart"

Datum: dinsdag 17 april 2018.
Inleider: Dhr. Joep Rozemeyer, Breda

Tijdens deze lezing duiken we in Romeinse geschiedenis, waarbij de Peutingerkaart als leidraad zal dienen. Deze kaart was een soort routekaart voor de Romeinse garnizoenen en andere reizigers, zoals handelslieden. De Peutingerkaart zou in de 4e eeuw zijn ontstaan en de gegevens op de kaart zijn niet altijd even betrouwbaar. Twee belangrijke routes op de kaart in onze streken (het huidige midden en zuiden van Nederland) waren de noordelijke en zuidelijke Patavia-route. Beide hadden als vertrekpunt Noviomagus (Nijmegen). De noordelijke weg volgde de Rijn richting Katwijk aan de Noordzeekust, terwijl de zuidelijk variant in de richting van Gent en verder naar de Noord Franse kust zou hebben gelopen. Over de zuidelijke variant zijn de meningen onder de historici erg verdeeld. Onze spreker denkt de ligging van deze weg te kunnen duiden middels archeologische vondsten van Romeinse aanwezigheid o.a. bij Dreumel en onder Hoogeloon. Daardoor zou de route door Noord-Brabant hebben gelopen en heeft Vessem mogelijk als halteplaats gefungeerd. Dit wordt door hem verder ondersteunt met gegevens, die hij op de kaart heeft aangetroffen. Dhr Rozemeyer was in zijn arbeidzaam leven oogarts in Breda, maar had altijd al een passie voor geschiedenis. Na zijn pensionering is hij begonnen met historisch onderzoek van de Nederlanden in de Romeinse en Middeleeuwse tijd. Hij publiceerde boeken over Dorestad en Trajectum en is ook een gewaardeerd lid van SEM (Studieclub Eerste Millennium), waarvoor hij ook geregeld spreekbeurten houdt.

Het wordt een interessante avond, waarbij Vessem letterlijk op de kaart gezet zal worden.
We rekenen op een goede opkomst.