• Vereniging

Lezing "Kempische emigranten naar Brazilië…en weer terug"

Van harte nodig ik alle belangstellenden uit voor onze tweede lezing van het jaar onder de titel:

"Kempische emigranten naar Brazilië…en weer terug"

Datum: donderdag 15 maart 2018.
Inleider: drs. Renate Stapelbroek.

Na de Tweede Wereldoorlog kwam er, mede door de overheid aangemoedigd, een emigratiegolf op gang. De voornaamste landen, waar men naar toe trok waren Canada, Australië, Nieuw Zeeland en de U.S.A. Uit de Kempen echter vertrokken ook een aantal boerengezinnen naar het meer onbekende Brazilië. Ze kwamen daar terecht in landbouwkoloniën, die een andere wijze van bedrijfsvoering voorstonden, dan men hier gewend was. Ook het klimaat en de grondcondities hadden vaak een min of meer negatieve invloed op hun bestaan. Dit alles leidde tot repatriëring van een groot deel van deze mensen, waarbij gezinnen uit elkaar vielen. Zo schreef Kees van Nieuwkuijk in juni 1965: “Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. We komen vermoedelijk 28 of 29 augustus in Nederland aan. Dan gaan we meteen naar Knegsel, waar ik moet melden”. Kees en zijn vrouw waren een paar van die naoorlogse emigranten, waarvan ruim 20 gezinnen voorgoed terugkeerden naar Zuidoost-Brabant. Hierbij hoorden ook het gezin Soetens en veel leden van de familie Van Ham uit Vessem. Alsof zij nooit waren weggeweest, lijken deze dorpsgenoten weer onopvallend op te gaan in de lokale gemeenschappen. De herinneringen aan deze emigratie blijken zeker wel deel uit te maken van het collectieve geheugen van deze Kempenaren.
Renate Stapelbroek is buitenpromovenda aan de Tilburg University. Zij doet onderzoek naar de wijze waarop Nederlandse emigranten in en uit Brazilië omgaan met hun herinneringen. Hiervoor gebruikt ze o.a. bidprentjes, foto’s, heemkundige uitgaven en documenten. Ze is benieuwd naar de herinneringen aan de emigratie en terugkomst in Nederland, die er nog zijn bij deze mensen en hun nakomelingen

Het wordt een heel herkenbaar verhaal, dat ook
in onze dorpen speelde. Allemaal komen dus!!!