Lezing "Bidprentjes en Genealogie"

Graag nodig ik alle belangstellenden uit voor onze eerste lezing van het jaar onder de titel:

"Bidprentjes en Genealogie"

Datum: donderdag 25 januari 2018.
Inleider: Dhr. Ferrie Moubis, Hulst.

Bidprentjes zijn ons alle bekend; ze worden bijna standaard bij uitvaarten en crematies uitgereikt. Vaak staat er een korte levensbeschrijving van de overledene op.
Ook persoonlijke gegevens vindt men meestal op zo’n gedachtenisprentje, wat het daardoor interessant maakt voor genealogisch onderzoek. Wel moeten ons realiseren dat deze informatie niet altijd klopt en het noodzakelijk is om ook andere bronnen te raadplegen om zo fouten te voorkomen.
Onze bidprentjes zijn in feite ontstaan uit devotieprenten. Die werden vanaf de 15e eeuw gemaakt. Zij speelde ook een rol in de “aflatenhandel”, die door Maarten Luther hartstochtelijk werd veroordeeld. De productie van de prentjes concentreerde zich vooral in Antwerpen, waar enkele drukkersfamilies er goed geld aan verdiende.
Bid- of doodsprentjes ontstonden pas in het midden van de zestiende eeuw in Haarlem. Daar werd op de achterkant van devotieprentjes een oproep geplaatst om voor het zielenheil van de overledene te bidden. Dit gebruik verspreidde zich later over de Zuidelijke Nederlanden, Duitsland en Frankrijk. Na de eerste wereldoorlog verschenen de eerste bidprentjes met foto’s. Ook de teksten op de achterkant werden steeds persoonlijker.
Ferrie Moubis is van origine Brabander, maar stamt uit een oud Limburgs geslacht.
Zijn vader kwam vanwege zijn werk in Eindhoven terecht en Ferrie heeft er voor een grote Eindhovense firma gewerkt, waardoor hij in Zeeuws-Vlaanderen terecht kwam. Na zijn pensionering is hij in Hulst blijven wonen. Hij houdt zich ook al zo’n 25 jaar bezig met stamboomonderzoek naar de familie Moubis en is daardoor ook in bidprentjes geïnteresseerd geraakt.

Het wordt weer een boeiende avond met vele mooie plaatjes