Lezing "Brabantse Landgoederen"

Graag nodig ik alle belangstellenden uit voor onze laatste lezing van het jaar onder de titel:

"Brabantse Landgoederen"

Datum: dinsdag 28 november 2017.
Spreker: Dhr. Thijs Caspers, Den Bosch.

In onze gemeente kennen we het fenomeen landgoed niet echt uit eigen ervaring.
Wel is het zo, dat er de laatste jaren nieuwe zgn. landgoederen ontwikkeld worden, vaak in het kader van versterking van de natuur. Toch is Brabant rijk aan landgoederen, die al een lange geschiedenis kennen. Zo is bij vele van ons landgoed Velder onder Liempde bekend, omdat daar vele jaren de Agrarische Werktuigdagen gehouden zijn. Iets dichter bij huis ten zuiden van Oirschot ligt het nu wat onderkomen landgoed ’s- Herenvijvers, waar nog enkele jaren in een van de boerderijen een herberg uitgebaat is geweest. Onze inleider zal een aantal historische landgoederen met ons doornemen, waarop ook statige landhuizen of buitenverblijven zijn gebouwd. Opvallend is dat er veel van deze buitenverblijven rond ’s-Hertogenbosch gesitueerd zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de lange bestuursgeschiedenis van de hoofdstad van Noord-Brabant.
Thijs Caspers promoveerde in 1992 aan de Universiteit van Tilburg op het proefschrift Geschiedenis van de Natuurbescherming in Vlaanderen van 1910 tot 1940. Hij heeft veel over de natuur, het landschap en menselijke betrokkenheid daarbij, gepubliceerd. Sinds 1999 werkt hij bij het Brabants Landschap en houdt hij daar zich vooral bezig met historische ecologie. Vandaar ook zijn betrokkenheid bij het in stand houden van de vele, oude landgoederen, die Brabant kent. Met behulp van een aantal schitterende plaatjes zal hij ons hiervan deelgenoot maken.

Het wordt al weer een boeiende avond met een groot educatief aspect, die een bezoek meer dan waard is