Lezing "Het leven van Bisschop Bekkers"

Graag nodig ik alle belangstellenden uit voor onze eerstkomende lezing onder de titel:

"Het leven van Bisschop Bekkers"

Datum: dinsdag 11 april 2017.
Spreker: Dhr. Wim van Kreij, Sint Oedenrode.

Vorig jaar was het 50 jaar geleden dat Bisschop Bekkers is overleden. Dat had destijds een enorme impact op de Nederlandse samenleving. De uitvaartdienst en begrafenis werden rechtstreeks op de televisie uitgezonden. Deze populaire bisschop is bij velen nog lang niet vergeten. Hij heeft zich ingezet voor de gezinnen en zwakkeren in onze maatschappij. In 2000 werd Bisschop Bekkers gekozen tot de Katholiek van de 20e Eeuw. Er zijn intussen 12 boeken over hem verschenen. Bovendien staan er in onze provincie twee standbeelden van deze geliefde bisschop; een in zijn geboorteplaats Sint Oedenrode en een op het Heike in Tilburg, waar hij pastoor is geweest. De bisschop dankte zijn populariteit mede aan zijn televisieoptredens, waarin hij gevoelige zaken niet uit de weg ging. Daarmee bemoedigde hij vele gelovigen, die zich gevangen voelden binnen allerlei kerkelijke wetten en regels.

Wim van Kreij was lid van het herdenkingscomité, dat in Sint Oedenrode verschillende activiteiten heeft georganiseerd rond de 50e sterfdag van de bisschop. Zo werd er een grote tentoonstelling en een speciale “Bisschop Bekkers Bijeenkomst” geregeld. Onze inleider heeft daardoor voor zijn lezing een groot aantal foto’s en beeldfragmenten tot zijn beschikking, die hij graag met ons wil delen. Verder komen er ook oude televisiebeelden voorbij uit het programma van Mies Bouman, waar Bisschop Bekkers te gast was in de beroemde stoel.

Het wordt weer een interessante avond vol herinneringen aan weleer.