Lezing grafheuvels van Toterfout

Graag nodig ik alle belangstellenden uit voor onze eerste lezing van dit jaar met als onderwerp:

“Préhistorische grafheuvels van Toterfout
en Halve Mijl opnieuw onder de loep”

Datum: dinsdag 24 januari 2017.
Inleidster: dr. Liesbeth Theunissen.

In het voorjaar van 2016 groef de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed in de grafheuvels bij Toterfout enkele proefsleuven. De aanleiding daarvoor was om de houten palen rondom de grafheuvels te vervangen. Voordat dit werk aangepakt werd, wilde de Rijksdienst weten of er nog originele préhistorische sporen in de bodem zaten en in welke staat deze verkeerden. Dat onderzoek, uitgevoerd met de hulp van enkele lokale archeologische vrijwilligers, leverde een aantal verrassingen op. Tijdens deze lezing zal worden ingegaan op de resultaten van die uitgevoerde kijkoperaties.
Ook komen een aantal antwoorden op intrigerende vragen aan bod, zoals: welke personen zijn er begraven? Hoe liggen de grafheuvels in het landschap en wat was de betekenis van de paalkransen voor mensen in de bronstijd?
Liesbeth Theunissen is archeoloog en werkzaam als senior onderzoekster bij de Rijksdienst van het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. In 1999 promoveerde zij op een onderzoek over de boerensamenlevingen van 3500 jaar geleden. Adviseren over het duurzaam bewaren van grafheuvels als archeologische rijksmonumenten is een van haar taken bij de rijksdienst. Liesbeth Theunissen is al sinds 1978 lid van heemkunde vereniging “De Hooge Dorpen”.

We denken, dat het een boeiende en heel leerzame avond zal worden, die je niet mag missen,

namens het bestuur van Heemkundevereniging “De Hooge Dorpen”.