Lezing "Zin en onzin over Willibrord"

Gaarne nodig ik alle belangstellenden uit voor onze tweede lezing van dit jaar met de titel:

"Zin en onzin over Willibrord"

Datum: dinsdag 7 maart 2017.
Spreker: Drs. Ton Spamer, Deurne.

In de literatuur kan men nog altijd “feiten” over Willibrord lezen, die al lang geleden zijn bedacht, maar inmiddels door modern onderzoek zijn achterhaald. Veel plaatsen met een Willibrordusputje –zoals Vessem- gaan er vanuit dat hij daar persoonlijk geweest zou zijn. Ook staan er veel aan St. Willibrordus toegewijde kerken in Nederland, waarvan beweerd wordt, dat die door de heilige eigenhandig gebouwd zouden zijn.
Wat is daar nou eigenlijk van waar?
In deze lezing gaat onze inleider in op de persoon en de herkomst van Willibrord en hij verhaalt over zijn komst naar de lage landen. Er zijn maar weinig bewijsbare activiteiten van hem gevonden. Wel staat vast dat hij verkeerde in de kringen van machtige Frankische families, zoals de Pipiniden, de voorouders van Karel de Grote. In Utrecht stichtte hij twee kerken. Die staan nu in de schijnwerpers door de recente opgravingen en het prachtige museum onder het Domplein. Hij kreeg schenkingen in Brabant van de Frankische adel, o.a. in Eersel. Daaruit ontstond een band met de abdij van Echternach die tot 1795 bleef bestaan. Boeren in onze streken, die op zo’n kloosterdomein werkten waren beter af dan die werkten voor de adel.
Onze spreker laat mooie beelden zien, die met het bijhorende verhaal berusten op de uitkomsten van de nieuwste onderzoeken en literatuur. Er worden beelden vertoond van de Springprocessie in Echternach, die al bestond voor de tijd van St. Willibrordus.
Ton Spamer studeerde geschiedenis in Utrecht en was vele jaren geschiedenisdocent. Van 1986 tot 1994 was hij centraal voorlichter bij OMO in Tilburg. Verder publiceerde hij over het verleden van Deurne en zijn geboorteplaats Rotterdam.

Het wordt weer een interessante avond, die je zeker niet mag missen.